
Πόσες φορές έχετε δει ένα παιδί να είναι ανήσυχο, να γυρίζει στο δωμάτιο σαν σβούρα, να σας κάνει να νιώθετε κουρασμένοι και μόνο που το βλέπετε, να σας δημιουργεί άγχος ότι λόγω της υπερκινητικότητάς του ότι κάτι μπορεί να πάθει. Συνήθως στις περισσότερες των περιπτώσεων, σε συνδυασμό με μαθησιακές δυσκολίες και τις κοινωνικές συναναστροφές μιλάμε για ΔΕΠ-Υ, Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα.
Τι κάνει ένας γονιός όταν το παιδί του έχει αυτή την ιδιαιτερότητα; Σίγουρα η λέξη υπομονή δεν είναι η απάντηση, αλλά σίγουρα χρειάζεται και ο ίδιος να εκπαιδευθεί από έναν ειδικό σε θέματα αντιμετώπισης του παιδιού με αποτελεσματικό τρόπο. Σχεδόν στις περισσότερες περιπτώσεις χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή προκειμένου να λειτουργήσει κατασταλτικά στην υπερκινητικότητα του παιδιού και την συγκέντρωση της προσοχής του. Επιπλέον, είναι σημαντική η ταυτόχρονη λογοθεραπεία του παιδιού με Ψυχοθεραπεία. Η λογοθεραπεία είναι σημαντική για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών που δημιουργούνται, κυρίως στην ορθογραφία και στην κατανόηση κειμένων. Η Ψυχοθεραπεία από την άλλη μεριά είναι εξίσου σημαντική γιατί στις περισσότερες περιπτωσεις το παιδί με ΔΕΠ Υ έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, έχει πρόβλημα στις κοινωνικές του συναναστροφές, δυσκολεύεται να ολοκληρώσει με επιτυχία μια δραστηριότητα και να βάλει πρόγραμμα στη ζωή του. Η αναβλητικότητα, η ελλειπής κοινωνική μόρφωση είναι κι αυτά χαρακτηριστικά του παιδιού με ΔΕΠ Υ. Όλα αυτά δημιουργούν ενοχές στο ίδιο το παιδί όταν συγκρίνει τον εαυτό του με τους συνομηλίκους τόσο ως προς την σχολική επίδοση όσο και στις κοινωνικές δεξίότητες και φιλίες. Σε καμία περίπτωση ένα παιδί με ΔΕΠ Υ δεν είναι ένα παιδί με χαμηλή νοημοσύνη, μπορεί να φαίνεται έτσι λόγω της δυσκολίας του να συγκεντρωθεί και λόγω του ότι δν μπορεί να φιλτράρει τα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον και να τα ιεραρχήσει. Πάντα το πρόβλημα ενός παιδιού με ΔΕΠ Υ είναι ο χρόνος και κυρίως η έλλειψη χρόνου για παιχνίδι. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν μπορεί να διαχειριστεί το χρόνο του αποτελεσματικά. Η εμπλοκή λοιπόν του παδιού σε ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει όλες του τις δραστηριότητες μέσα στην ημέρα, όπως διάβασμα,παιχνίδι, καθαριότητα κλπ είναι ιδιαίτερα σημαντική, μιας και έτσι μηχανοποιούνται κάποιες ενέργειες της καθημερινότητας και ως εκ τούτου γίνονται συνήθειες. Οι θετικοί και αρνητικοί ενισχυτές παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη μάθηση τήρησης του προγράμματος. Να τονιστεί όμως ότι η συχνότητά τους πρέπει να είναι μειούμενη και όχι συνεχείς, γιατί σε αυτή την περίπτωση το παιδί θα περιμένει την ανταπόδωση για να πράξει θετικά.
Τι κάνει ένας γονιός όταν το παιδί του έχει αυτή την ιδιαιτερότητα; Σίγουρα η λέξη υπομονή δεν είναι η απάντηση, αλλά σίγουρα χρειάζεται και ο ίδιος να εκπαιδευθεί από έναν ειδικό σε θέματα αντιμετώπισης του παιδιού με αποτελεσματικό τρόπο. Σχεδόν στις περισσότερες περιπτώσεις χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή προκειμένου να λειτουργήσει κατασταλτικά στην υπερκινητικότητα του παιδιού και την συγκέντρωση της προσοχής του. Επιπλέον, είναι σημαντική η ταυτόχρονη λογοθεραπεία του παιδιού με Ψυχοθεραπεία. Η λογοθεραπεία είναι σημαντική για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών που δημιουργούνται, κυρίως στην ορθογραφία και στην κατανόηση κειμένων. Η Ψυχοθεραπεία από την άλλη μεριά είναι εξίσου σημαντική γιατί στις περισσότερες περιπτωσεις το παιδί με ΔΕΠ Υ έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, έχει πρόβλημα στις κοινωνικές του συναναστροφές, δυσκολεύεται να ολοκληρώσει με επιτυχία μια δραστηριότητα και να βάλει πρόγραμμα στη ζωή του. Η αναβλητικότητα, η ελλειπής κοινωνική μόρφωση είναι κι αυτά χαρακτηριστικά του παιδιού με ΔΕΠ Υ. Όλα αυτά δημιουργούν ενοχές στο ίδιο το παιδί όταν συγκρίνει τον εαυτό του με τους συνομηλίκους τόσο ως προς την σχολική επίδοση όσο και στις κοινωνικές δεξίότητες και φιλίες. Σε καμία περίπτωση ένα παιδί με ΔΕΠ Υ δεν είναι ένα παιδί με χαμηλή νοημοσύνη, μπορεί να φαίνεται έτσι λόγω της δυσκολίας του να συγκεντρωθεί και λόγω του ότι δν μπορεί να φιλτράρει τα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον και να τα ιεραρχήσει. Πάντα το πρόβλημα ενός παιδιού με ΔΕΠ Υ είναι ο χρόνος και κυρίως η έλλειψη χρόνου για παιχνίδι. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν μπορεί να διαχειριστεί το χρόνο του αποτελεσματικά. Η εμπλοκή λοιπόν του παδιού σε ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει όλες του τις δραστηριότητες μέσα στην ημέρα, όπως διάβασμα,παιχνίδι, καθαριότητα κλπ είναι ιδιαίτερα σημαντική, μιας και έτσι μηχανοποιούνται κάποιες ενέργειες της καθημερινότητας και ως εκ τούτου γίνονται συνήθειες. Οι θετικοί και αρνητικοί ενισχυτές παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη μάθηση τήρησης του προγράμματος. Να τονιστεί όμως ότι η συχνότητά τους πρέπει να είναι μειούμενη και όχι συνεχείς, γιατί σε αυτή την περίπτωση το παιδί θα περιμένει την ανταπόδωση για να πράξει θετικά.