Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2010

Παραγωγικό άγχος κατά την προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις

Κάθε άνθρωπος διακατέχεται από άγχος, καθώς ο κόσμος γύρω μας είναι μεταβαλλόμενος και με συνεχή ερεθίσματα. Πολλά από αυτά τα ερεθίσματα κάποιοι άνθρωποι τα λαμβάνουν σαν απειλή- κίνδυνο και εκεί είναι που βιώνουμε αγχογόνες καταστάσεις. Το άγχος μπορεί να είναι παραγωγικό στην περίπτωση που βλέπουμε το φοβικό αντικείμενο σαν πρόκληση και σαν κατάκτηση ενός στόχου. Όπως είναι φυσιολογικό άγχος βιώνουν και οι μαθητές του Λυκείου και ιδιαίτερα αυτοί της τελευταίας τάξης του, καθώς προετοιμάζονται για τις εισαγωγικές εξετάσεις σε κάποιο ανώτερο ή ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Το άγχος ωστόσο αν δεν δουλευτεί και δεν επεξεργαστεί σωστά, μπορεί να είναι ζημιογόνο. Στην περίπτωση των μαθητών αν το φοβικό αντικείμενο, δηλαδή οι εξετάσεις προκαλεί τέτοιο δέος που οδηγεί το άτομο στην αποδιοργάνωση, τότε όπως είναι φυσιολογικό ο μαθητής χάνει το στόχο και βυθίζεται σε έναν ατέρμονα κύκλο αρνητικών σκέψεων, όπως ότι δεν θα τα καταφέρει.




Η στοχοπροσήλωση σε συνδυασμό με τη σωστή διαχείριση του άγχους μπορεί να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσμα. Μερικές συμβουλές που μπορούν να δωθούν σε όσους προετοιμάζονται για την εισαγωγή τους σε κάποιο Πανεπιστήμιο είναι οι ακόλουθες:



1.Φτιάχνουμε ένα ετήσιο πλάνο των μαθημάτων, φροντίζουμε να είμαστε συνεπείς και επιμελείς στις καθημερινές μας υποχρεώσεις, τόσο για το σχολείο όσο και για το φροντιστήριο, με αυτό τον τρόπο εκμηδενίζουμε την πιθανότητα να αφήσουμε κενά σε μαθήματα. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος ιδανικού διαβάσματος καθώς αυτό εξαρτάται από το κάθε άτομο χωριστά και τις διαδικασίες μάθησης και μνήμης οι οποίες εν γένει υπάρχουν.

2.Πολύ σημαντικό είναι να τηρούμε ένα ημερήσιο πρόγραμμα, τέτοιο ώστε να επιτρέπουμε στον εαυτό μας και κατ’ επεκταση στο σώμα μας να ξεκουραστεί. Ένα ξεκούραστο μυαλό και σώμα αποδίδει πολύ καλύτερα από ένα κουρασμένο. Για παράδειγμα ένας μαθητής που έχει ξενυχτήσει διαβάζοντας πολλές μέρες, νιώθει την κόπωση τόσο στο σώμα του αλλά και νοητικά καθώς είναι πολύ πιθανό να αισθάνεται ότι δεν έχει μάθει σωστά όσα έχει διαβάσει και ως εκ τούτου να μην τα έχει απομνημνεύσει.

3.Η διατροφή είναι ένα ακόμα κομμάτι της καθημερινότητας μας που δεν πρέπει να αμελείται. Πολλοί μαθητές λόγω άγχους τείνουν κατά την προετοιμάσία τους να παίρνουν βάρος κυρίως γιατί καταφεύγουν στο junk food αλλά και γιατί τρώνε ακατάστατες ώρες. Επίσης, πολλοί τρώνε για να μειώσουν το άγχος, μιας και το φαγητό αποτελεί μια ιεροτελεστία και καταπραυντικά για τον οργανισμό αφού μας κάνει να ξεχνιόμαστε. Η λήψη όλων των απαραίτητων στοιχείων της διατροφής μας είναι πολύ σημαντική καθώς δίνουν ευεξία και βοηθούν στην μνήμη.

4.Καλό είναι να δίνουμε στον εαυτό μας μικρές επιβραβεύσεις σε εβδομαδίαια βάση. Ας μην αμελούμε μια βόλτα το Σαββατοκύριακο που ο χρόνος είναι περισσότερος και μην στερουμε από τον εαυτό μας την ανάγκη για κοινωνική συναναστροφή.

5.Τέλος, για τους γονείς προσπαθείστε να έχετε ενσυναίσθηση απέναντι στα παιδιά σας και να γίνεται συνοδοιπόροι σε αυτή την δύσκολη περιόδο της ζωής του. Μην ξεχνάτε ότι είναι έφηβοι με ανησύχιες και ανάγκες, και ότι βρίσκονται στο μεταίχμειο της παιδικής ηλικίας και της ενήλικης ζωής. Αφουγκραστείτε αυτές τις ανάγκες και προσπαθήστε να τις κατανοήσετε.